Rammelaar


IMG_0944

In navolging van mijn mutsjes, besloot ik ook andere dingen te maken die ik kon afgeven als kraamcadeautje. Ik heb enkele uilenrammelaars gemaakt, naar het patroon van Lovely Little Life. Ik haakte ze wel met gemeleerd garen want ik vond mijn kleurwisselingen niet mooi.

Deze rammelaars vond ik toch wat te tijdsrovend om in elkaar te zetten.
Ik besloot daarom om een patroontje te zoeken voor een rammelaar die uit 1 stuk gemaakt kon worden. Omdat ik niet echt mijn goesting vond, besloot ik zelf iets in elkaar te steken.

Ik baseerde me op het patroon voor een Ideal Crochet Sphere, en na enkele trial & errors had ik “mijn” patroon gevonden. Voor de liefhebbers schrijf ik het hieronder graag even uit.

PATROON RAMMELAAR

Benodigdheden:

  • haakkatoen
  • haaknaald 2,5 – 3 – 3,5
  • steekmarkeerder of stukje draad
  • (kussen)vulling
  • belletje(s) of rammeldoosje
  • stopnaald

Instructies:

Je haakt deze rammelaar spiraalgewijs, de toeren worden niet afgesloten met een halve vaste maar er wordt gewoon doorgehaakt. Als er een cijfer staat, haak je in dat aantal steken gewoon 1 vaste. M staat voor meerdering, dus 2 vasten in dezelfde vaste! S staat voor samen haken of minderen, dus 2 vasten samen haken om 1 vaste te bekomen. Het cijfer tussen haakjes op het einde van elke rij geeft het aantal steken van die rij weer.

  • Begin met een magic cirkle.
  • R1: haak 6 v in de magic cirkle (6)
  • R2: haak 2 v in elke v (12)
  • R3: 1, M, 2, M, 1, M, 2, M, 1, M (17)
  • R4: 2, M, 2, M, 1, M, 2, M, 2, M, 1, M, 1 (23)
  • R5: 3, M, 5, M, 5, M, 5, M, 1 (27)
  • R6: 4, M, 6, M, 6, M, 6, M, 1 (31)
  • R7: 8, M, 9, M, 9, M, 2 (34)
  • R8: 10, M, 16, M, 6 (36)
  • R9: 17, M, 18 (37)
  • R10: 1 v in elke v (37)
  • R11: 18, S, 17 (36)
  • R12: 6, S, 16, S, 10 (34)
  • R13: 2, S, 9, S, 9, S, 8 (31)
  • R14: 1, S, 6, S, 6, S, 6, S, 4 (27)
  • R15: 1, S, 5, S, 5, S, 5, S, 3 (23)
  • R16: 1, S, 1, S, 2, S, 2, S, 1, S, 2, S, 2 (17)

Op dit punt vul ik het balletje al op met vulling en steek er ook het belletje in.

  • R17: S, 1, S, 1, S, 1, S, 1, S, 3 (12)

Vul het balletje nog wat verder op. Je gaat nu beginnen met het handvat. Ik maak dat ongeveer een 8 cm lang. Langer of korter maken mag natuurlijk. 🙂

  • R18 – …:  1 v in elke v (12)

Op een gegeven moment ga je beginnen aan het kleinere balletje aan het uiteinde.

  • R1: 1, M, 2, M, 2, M, 2, M, 1 (16)
  • R2: 3, M, 3, M, 3, M, 3, M (20)
  • R3: 4, M, 10, M, 4 (22)
  • R4: 1 v in elke v (22)
  • R5: 4, S, 10, S, 4 (20)
  • R6: S, 3, S, 3, S, 3, S, 3 (16)
  • R7: 1, S, 2, S, 2, S, 2, S, 1 (12)
  • R8: 1, S, 1, S, 1, S, 1, S (8)

Hierna hecht ik de einddraad netjes af volgens deze methode. Het begindraadje werk ik ook weg in mijn werkje.

Opmerkingen:

  • Ik gebruik graag gemeleerd katoen omdat ik dit het leukst vind voor de rammelaars (en dan kan ik in 1 keer doorhaken! 😉 ). Catania Color, Katia Capri Print of Phildar Phil Cotton 3 bijvoorbeeld, al zijn die wel iets duurder dan de gewone kleurtjes.
  • Kies je haaknaald afhankelijk van het gebruikte garen en hoe strak je haakt. Als je redelijk los haakt zou ik aanraden om te haken met een kleinere maat om grote gaatjes in je haakwerk te voorkomen; het is tenslotte bedoeld voor een baby dus de vulling moet wel mooi blijven zitten.
  • De vulling die ik gebruik komt uit de binnenkussens van Action. Deze kosten €1,49 per kussen en je komt er wel een tijdje mee toe! Ik trek mijn vulling wel steeds wat uit elkaar om hobbels en bobbels in mijn werkjes te voorkomen. Recent kocht ik een zak vulling in de Hema en daar ben ik ook heel tevreden van! Deze vulling is wel iets duurder…
  • Ik gebruik zelf 1 belletje van 18 mm, deze zijn te koop bij Veritas, Ava of andere hobbywinkels.

Een gedachte over “Rammelaar

  1. Pingback: Lalylala-liefde VI | Coffee & crochet

Plaats een reactie